© تمام حقوق متعلق به ایده فرم است.

 
نورپردازی اداری

نورپردازی در دکوراسیون

نورپردازی در دکوراسیون اداری

اگر به عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون فضای خود فکر میکنید، قطعا نورپردازی یکی از المانهای مهمی است که باید به آن توجه کنید.

تعیین محل قرارگیری منبع نور و نورپردازی مناسب اثرات قابل توجهی را بر حس و حال فضا ایجاد میکند. اگر از نظر روانشناسی به این موضوع نگاه شود، نور ملایم حس آرامش را منتقل میکند. راه های بسیاری وجود دارد که میتوان در محیط نور ملایم ایجاد کرد. همچنین راه های بسیاری وجود دارد که نور محیط خود را تقویت کنید.

یکی از بهترین راه ها ایجاد پنجره ها و درهای جدید است که نور محیط را تا حد زیادی افزایش میدهد. در اکثر موارد دسترسی به این مهم، امکانپذیر نمیباشد. اما نگران نباشید، راههای دیگری نیز تا حدی کارساز است. با نصب بلوک های شیشه ای میتوان تا چندین برابر نور محیط را بیشتر کرد. در فضای اداری خود با استفاده از پارتیشن های شیشه ای نور محیط خود را افزایش دهید. علاوه بر افزایش روشنی، با اینکار تا حد زیادی فضای خود را بزرگتر نشان میدهید.

انواع نورپردازی

پیش از آنکه بیشتر به راهکارهای افزایش نور بپردازیم، بهتر است ابتدا انواع نورپردازی را معرفی کنیم. از انواع نورپردازی میتوان به نورپردازی مستقیم، فراگیر و تاکیدکننده اشاره کنیم.

نورپردازی فراگیر

نورپردازی فراگیر یا همان عمومی، همان نوری است که در تمام محیط حاضر است. لایه ی اول نورپردازی میباشد و روشنایی ملایمی دارد. به راحتی این لایه میتواند با دو لایه ی دیگر نورپردازی تکمیل شود و فضا را یکنواخت کند.

نورپردازی اداری

نورپردازی مستقیم

نورپردازی مستقیم یا همان متمرکز زمانی استفاده میشود که که نیاز داریم یک محل خاص را بطور مستقیم روشن کنیم. بطور مثال، از این منبع نور بالای میزکار استفاده میشود.

نورپردازی

نورپردازی تاکید کننده

نورپردازی تاکید کننده یا نقطه ای در مکان هایی استفاده میشود که تمایل داریم بیشتر به چشم بیاید. در ویترین ها و کمد ها بیشتر از آن استفاده میشود. اگر به نورپردازی موزه ها دقت کرده باشید بیشتر از این نوع نورپردازی استفاده میکنند. برای نشان دادن هر اثر از یک نور نقطه ای بر روی اثر استفاده میشود.

 

البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که داشتن چند منبع نور با ولتاژ پایین بهتر از یک منبع خیلی روشن است. بعد از انواع نورپردازی، رنگ نور است که تاثیر چشمگیری در طراحی فضای شما دارد.

انواع رنگ نور

نورها به طور کلی به مهتابی، آفتابی و طبیعی تقسیم میشود.

نور آفتابی

این نور مایل به رنگ زرد میباشد. گرمای این رنگ، حس غروب خورشید و استراحت را به کاربر میدهد. این رنگ برای محیط کار رنگ کسالت آوری است. با این اوصاف بهتر است در طراحی دکوراسیون اداری کمتر از این رنگ استفاده شود.

نور مهتابی

این رنگ همانگونه که از اسمش پیداست سفید میباشد. رنگ این نور سرد بوده و برخلاف نور آفتابی، این نور حس آفتاب وسط روز را تداعی میکند. به همین خاطر کاربر احساس انرژی بیشتری را در طول روز دارد. علاوه بر آن این رنگ باعث بالا بردن تمرکز افراد میشود. استفاده از این رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی به شدت توصیه میشود. با این وجود این نکته را به خاطر داشته باشید که استفاده ی طولانی مدت از این رنگ نور در کل روز باعث خستگی چشم و اختلال خواب میشود.

نور طبیعی

این نور تلفیقی از نورهای آفتابی و مهتابی است. این نور، مزایای هر دو رنگ قبلی را در کنار هم دارد. بطور کلی استفاده از این رنگ علاوه بر حس نشاط در کارکنان، تمرکز و شکوفایی آنان را تا حد بالایی افزایش میدهد.

اکنون که با انواع منبع نور و رنگ های متفاوت آن آشنا شده اید، نوبت آن است که درباره ی نکات ضروری نوپردازی بدانید.

نکات مهم در نورپردازی اداری

  • با توجه به اینکه معمولا فضاهای اداری به اتاق های کوچکتر تقسیم میشود، توصیه ی ما به شما استفاده از منابع نور نقطه ای به جای لوستر است.
  • در فضای ورودی، بالای میز منشی و یا کانتر پذیرش بهتر است از منابع نور خطی استفاده کنید. این کار علاوه بر اینکه به ماهیت ورودی شرکت هویت میبخشد، حس گالری رو هم تداعی میکند.

نورپردازی کانترپذیرش

  • دیوارهای کناری را با نور های ملایم نورانی کنید. این کار علاوه بر روشن کردن فضا، باعث ایجاد تمرکز و جلوگیری از پرش فکری کارکنان میگردد.

نورپردازی

  • در اتاق های مدیریتی که به نسبت سایر فضا ها بزرگتر است میتوانید از لوستر استفاده کنید. اگر میز های این اتاقتان سفید و یا به رنگ روشن است بهتر است از لوستر سیاه استفاده کنید. در واقع شما با استفاده از رنگ های متضاد، عناصر فضا را معرفی میکنید.
  • استفاده از منابع نوری غیرمنتظره هم تا حد زیادی به فضا انرژی میدهد. برای مثال استفاده از آباژورهای مناسب محیط و یا گلدان های دارای نور این حس را ایجاد میکند.